جلد 24، شماره 159 - ( 6-1396 )                   جلد 24 شماره 159 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghizadeh mooghari Z, afshar por S, kuhpayehzadeh J. Psychometric Adequacy of The Persian Version of The DELES questionnaire to evaluate the educational environment of environment of IUMS. RJMS. 2017; 24 (159)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4428-fa.html
نقی زاده موغاری زهرا، افشارپور سودابه، کوهپایه زاده جلیل. بررسی کفایت روانسنجی پرسشنامه DELES در ارزیابی محیط یادگیری آموزش مجازی در آموزش عالی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (159)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4428-fa.html


. جهاددانشگاهی
چکیده:   (349 مشاهده)

ارزیابی محیطهای آموزشی ،کلید رسیدن به برنامه درسی دانشجو محور با کیفیت بالاست. به منظور هدایت چنین ارزشیابی استفاده از یک ابزار جامع، معتبر و پایا ضروری است.ازالگوهای متفاوتی برای اندازه گیری محیط و فضای حاکم بر آموزش استفاده می شود این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشسنامهDistance education learning environments survey (DELES) در ارزیابی محیط یادگیری آموزش مجازی در آموزش عالی در دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شده است.این پژوهش ازنوع توصیفی،تحلیلی میباشد. که با استفاده ازپرسشنامه DELES به روش سرشماری بر روی 150نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.در این مطالعه بعد از ترجمه و بار ترجمه پرسشنامه به بررسی روایی محتوایی و صوری پرسش نامه با استفاده از نظرات 20 نفر از متخصصین آشنا با آموزش بالینی، روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تائیدی، پایایی ثبات از طریق آزمون - بازآزمون و پایایی همسانی درونی پرداخته شد. داده های حاصل از پرسشنامه ها وارد نرم افزار آماری SPSS 16 شده و با انجام آزمونهای آماری تعیین ضرایب همبستگی،آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. ازمیان 150 دانشجو، تعداد104نفر پرسشنامه را بطور کامل تکمیل نمودند (میزان پاسخ دهی 70%درصد) . ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 937/0 و برای حیطه­ها بین78/0 تا 93/0 بود. نتایج آزمون بازآزمون نشان­دهنده ثبات پرسشنامه بود. میانگین نهایی پرسش نامه 83/17+_10/77(64%)از 120محاسبه شد. روایی صوری پرسش نامه مورد تائید قرار گرفت.میانگین روایی محتوایی از بعد نسبت(CVR)30/0و روایی محتوایی از بعد شاخص(CVI) 42/0محاسبه شد. همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد، که در تحلیل عاملی تائیدی مقدارKMO،856/0بدست آمد و تست بارتلت معنی دار شد(0001/0P≤).تحلیل عاملی تاییدی با چرخش واریماکس 7 عامل را با مقدار73/73% واریانس را توصیف می کردند. زیر شاخه ها همگنی خوبی را نشان دادند و تحلیل عاملی اکتشافی برازش قابل قبولی را برای مدل 7 عاملی نشان داد.

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، نسخه فارسی نهایی پرسشنامه DELES ابزاری پایا و معتبر شده است که می تواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی برای ارزیابی محیط یادگیری آموزشی مجازی استفاده شود.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb