جلد 24، شماره 158 - ( 5-1396 )                   جلد 24 شماره 158 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Factors influencing patient choice of a medical consultant in Tehran. RJMS. 2017; 24 (158)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4392-fa.html
جویا طاهره، مصدق راد علی محمد. بررسی عوامل موثر بر انتخاب پزشک متخصص توسط بیمار در شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (158)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4392-fa.html


چکیده:   (1095 مشاهده)

مقدمه . آگاهی پزشکان از انتظارات بیماران می‌تواند منجر به ارائه خدمات بهتر و برآورده کردن نیازهای منطقی بیماران شود. مطالعه حاضر با هدف شناخت عوامل موثر بر انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیماران شهر تهران انجام شده است.

 

روش کار. برای انجام این پژوهش مقطعی از یک پرسشنامه 40 سوالی با روایی و پایایی بالا بر اساس مدل 10 Ps  عوامل موثر بر انتخاب ارائه کننده خدمت شامل محصول، مکان، قیمت، محیط فیزیکی، کارکنان، فرآیند ارائه‏ خدمت، بسته خدمت، عملکرد، موقعیت و تبلیغات استفاده شد. تعداد 400 بیمار با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده در این پژوهش شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS تحلیل گردید.

 

یافته ها . به ترتیب ارائه خدمات کامل، نحوه ارائه خدمت، نوع خدمت و توصیه دوستان و آشنایان مهمترین دلایل انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیمار بوده است. بین انتخاب آگاهانه پزشک توسط بیماران و عملکرد پزشک و توصیه دوستان و آشنایان برای انتخاب مطب رابطه معنی‌داری وجود داشت. بین تحصیلات بیمار و نحوه ارائه خدمت و عملکرد پزشک؛ بین میزان درآمد بیمار و محیط فیزیکی مطب پزشک و عملکرد پزشک؛ بین وضعیت تأهل بیمار و توصیه پزشک توسط دوستان و آشنایان؛ و بین سن بیمار و بسته خدمتی و مکان مطب پزشک رابطه معنادار آماری مشاهده گشت.

 

بحث و نتیجه گیری. آگاهی از دلایل انتخاب پزشک توسط بیمار می‌تواند به عنوان ابزار مفیدی برای بازاریابی پزشکان مورد استفاده قرار گیرد. سیاستگذاران نظام سلامت کشور به منظور برنامه‌ریزی نظام پزشک خانواده و فراهم کردن دسترسی بهتر بیماران به خدمات پزشکان می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

 

کلید واژه ها. انتخاب، بیمار، پزشک متخصص، رضایت بیمار، بازاریابی

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb