زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال) دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمونهای کامپیوتری CPT، T-London و N-back استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد میان گروههای آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شد (01/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |