جلد 22، شماره 136 - ( 7-1394 )                   جلد 22 شماره 136 صفحات 86-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


: دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، daryazadehs@yahoo.com
چکیده:   (4625 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزشیابی مهارت های بالینی، کارهای روزمره ی یک پزشک در محیط کار را بررسی می کند. برای ارزیابی رویه های بالینی، از مشاهده مستقیم مهارت‌های رویه‌ای (Procedural) یا آزمون داپس (DOPS: Direct Observation of Procedural Skills) استفاده می شود. هدف از این بررسی، تعیین تأثیر دوره ی کارورزی بخش اورژانس بر عملکرد بالینی کارورزان پزشکی و عوامل موثر بر آن با استفاده از این آزمون بود.

روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بود و از تمام کارورزان بخش اورژانس، دو بار در ابتدا و انتهای دوره، آزمون داپس گرفته شد و ارزیاب با توجه به چک لیست به عملکرد کارورزان نمره می داد. نمرات آزمون ها با استفاده از آزمون Wilcoxon با یکدیگر مقایسه شد.

یافته‌ها: در مجموع 76 شرکت کننده توانستند آزمون های اول و دوم را به انجام برسانند. میانگین نمرات آزمون داپس از 4/12 با انحراف معیار 59/1  به 6/13 با انحراف معیار 28/1 رسید و 25/1  نمره افزایش یافت (00/0p=).

نتیجه‌گیری: آزمون داپس نشان داد که عملکرد بالینی کارورزان طی گذراندن یک ماه دوره‌ی اورژانس به طور معنی‌داری افزایش یافته است، بنابراین بررسی متغیرهای موثر در ارتقای شایستگی‌های بالینی پزشکان آینده بسیار مفید به نظر می رسد.

متن کامل [PDF 849 kb]   (1348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نوزادان

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.