جلد 24، شماره 164 - ( بهمن 1396 )                   جلد 24 شماره 164 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، y.movahedi@tabriziau.ac.ir
چکیده:   (3593 مشاهده)

زمینه و هدف: در دو دهه­ی گذشته، افزایش چشمگیری در پژوهش های بالینی با هدف بررسی سازوکارهای زیرین اختلال هراس اجتماعی روی داده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه­ی توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی در دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی انجام شد.
روش کار: تعداد 284 پسر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی انتخاب و علاوه بر پرسشنامه هراس اجتماعی به پرسش‌نامه‌های توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی پاسخ دادند. از این بین تعداد 70 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که بین نمرات دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی در توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0p<)، به گونه‌ای که دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی از توان حل مسئله اجتماعی کمتر و باورهای فراشناختی مختل‌تری برخوردار بودند.
نتیجه‌گیری: توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و می‌توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه­ی تفکرات منفی را زیاد می‌کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می‌گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.
 

متن کامل [PDF 332 kb]   (1795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.