XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Compression of social problem solving and metacognition of students with symptoms of social phobia disorder and normal. RJMS. 2018; 24 (164)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3763-fa.html
بیرامی منصور، موحدی یزدان. مقایسه حل مسئله اجتماعی و مولفه های فراشناختی دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و همتایان عادی. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (164)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3763-fa.html


چکیده:   (59 مشاهده)

زمینه و هدف: در دو دهه‌ی گذشته، افزایش چشمگیری در پژوهش های بالینی با هدف بررسی سازوکارهای زیرین اختلال هراس اجتماعی روی داده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه‌ی توان حل مسئله اجتماعی و مولفه های فراشناختی در دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی انجام شد. مواد و روش ها: تعداد 284 پسر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی انتخاب و علاوه بر پرسشنامه هراس اجتماعی به پرسش نامه های توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی پاسخ دادند. از این بین تعداد 70 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد.تحلیل داده ها با روش های آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین نمرات دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی در توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود داشت (P<0/01)، به گونه ای که دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی از توان حل مسئله اجتماعی کمتر و باورهای فراشناختی مختل تری برخوردار بودند. نتیجه گیری: توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه‌ی تفکرات منفی را زیاد می کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb