XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ergonomics evaluation of computer lab of university of social welfare and rehabilitation sciences . RJMS. 2017; 24 (162)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3583-fa.html
رباب پور درخشان آزاده، مختاری نیا حمیدرضا. ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله علوم پزشکی رازی. 1396; 24 (162)

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3583-fa.html


استادیار
چکیده:   (57 مشاهده)

زمینه و هدف: محیط آموزشی به عنوان فاکتوری مهم و تأثیرگذار می­تواند سلامت، راحتی و عملکرد آکادمیک دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه  پیشرفت تکنولوژی در محیط آموزش کاربران را  در معرض ریسک فاکتورهای ارگونومیک قرار داده است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر  از  دیدگاه متخصصان و دانشجویان می­باشد.

روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1395 انجام گرفت.  صدا ، روشنایی، محیط کلاس و تناسب آنتروپومتری بین دانشجویان و ابعاد مبلمان کلاس با استفاده از دستگاه صداسنج، لوکس متر(Hagner Ec1) ، چک لیست ارزیابی محیط کلاس کامپیوتر (CCEI) و کیت آنتروپومتری انجام گرفت.

یافته­ها: نتایج نشان داد که کلاس آموزش کامپیوتر از نظر محیط فضایی، فضای کار و کامپیوتر نامناسب ولی از نظر محیط بصری مناسب است که با نظرسنجی دانشجویان مطابقت داشت. ارزیابی عینی و ذهنی آسایش آکوستیکی کلاس قابل قبول نبود. . مقایسه نتایج حاصل از اندازه­گیری ابعاد بدنی و ابعاد مبلمان کلاس مؤید آن است که به جزء فضای زیر میز در سایر  پارامترها تناسبی وجود ندارد که با نظر دانشجویان همخوانی داشت.

نتیجه­گیری: مداخلات ارگونومی جهت بهبود شرایط ارگونومی کلاس کامپیوتر ضروری می­باشد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیوتراپی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb