جلد 23، شماره 150 - ( 9-1395 )                   جلد 23 شماره 150 صفحات 57-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashoori J. The effect of neurofeedback training on executive functions (Sustaining attention, planning and working memory) in elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorders. RJMS. 2016; 23 (150) :57-66
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html
عاشوری جمال. تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرح ریزی و حافظه فعال) دانش آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. مجله علوم پزشکی رازی. 1395; 23 (150) :57-66

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html


دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان گروه روانشناسی، اصفهان، ایران
چکیده:   (1556 مشاهده)

زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال) دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد.

روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمون‌های کامپیوتری CPT، T-London و N-back استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج نشان داد میان گروه‌های آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی شد (01/0>p).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند.

متن کامل [PDF 450 kb]   (510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پزشکی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb