نسخه زودآیند برای شماره فروردین                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، mfnhrc@yahoo.com
چکیده:   (716 مشاهده)

مقدمه: یبوست عملکردی از جمله مشکلات رایج در کودکان می باشد. درمان یبوست از اهمیت به سزایی در جهت رشد جسمی و روانشناختی طبیعی کودک برخوردار است و با توجه به تأثیری که تفاوت های فرهنگی و نژادی می تواند بر روی نتایج رفتاردرمانی داشته باشد؛ در این مطالعه به بررسی اثربخشی آموزش آداب توالت در درمان یبوست عملکردی پرداختیم. بیماران و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 60 کودک مراجعه کننده به درمانگاه گوارش بیمارستان حضرت علی اصغر در سال 1389 به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در یکی از دو گروه 30 نفری دارودرمانی تنها و دارودرمانی بعلاوه رفتاردرمانی قرار گرفتند و سپس با فاصله 14 روز، یک ماه، دو ماه و سه ماه پس از درمان پیگیری گردیدند. یافته ها: فراوانی موارد بهبود کامل (عدم وجود Soiling در طی یک دوره دوهفته ای سه ماه پس از شروع درمان) در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی در گروه دارودرمانی به تنهایی 7/96 درصد و در گروه دارودرمانی همراه با رفتاردرمانی 100 درصد بود که اختلاف آماری معناداری را نشان نمی داد (P > 0.05). نتیجه گیری: در مجموع بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه چنین استنباط می گردد که استفاده همزمان از رفتاردرمانی و دارودرمانی می تواند اثربخشی خوبی در درمان یبوست عملکردی در کودکان داشته باشد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: گوارش اطفال

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb